شما اینجا هستید: خانهاخبار سپاهفرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح برنامه های اشتغال سربازان را تشریح کرد

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح برنامه های اشتغال سربازان را تشریح کرد

منتشرشده در سپاه سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403 ساعت 14:39
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سردار زاده کمند در تشریح برنامه‌های ستاد کل نیروهای مسلح در حوزه اشتغال سربازان گفت: تا 50 هزار نفر از سربازان را با اعتبار حدود 7500 میلیارد تومانی تحت پوشش دوره‌های مهارت‌آموزی و اشتغال قرار می دهیم.

به گزارش سپاه‌نیوز؛ سردار سرتیپ پاسدار محمد جوادزاده کمند، فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در همایش استانی مهارت تا اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح که با حضور جمعی از فرماندهان ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، اظهار کرد: اگر سربازان و جوانان موفق شوند مهارت‌های لازم را در دوره‌های مهارت‌آموزی که برای آن‎‌ها در نظر گرفته‌ایم، کسب کنند، تحت پوشش مهارت‌های عمومی - تخصصی قرار می‌گیرند که سهم مهارت‌های تخصصی حدود 768 هزار نفر است.
وی افزود: آنچه در این طرح جامع دنبال می‌کنیم این است که برای قبل، حین و پس از خدمت سربازان و حتی اوقات فراغت جوانان در زمینه مهارت‌آموزی و تسهیل‌گری اشتغال‌شان برنامه‌ریزی شده است. در همین راستا همه سازمان‌های نیروی‌های مسلح در همه سطوح پای کار آمدند. با همه دستگاه‌های نیروهای مسلح و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها و متولیان خارج از آن، متجاوز از 208 دستگاه تفاهم‌نامه همکاری امضاء شده است.
سردار زاده‌کمند ادامه داد: تا امروز اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و 768 هزار نفر این مهارت‌ها را در دوره‌های برگزار شده، فراگرفته‌اند. اگر بخواهیم آن‌ها را به تفکیک نوع مهارت‌ها و گرایش‌های تخصصی بیان کنیم، می‌توان گفت که 367 هزار نفر صرفا مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، حدود 254 هزار نفر مهارت‌های کشاورزی و فناوری اطلاعات و نزدیک به 24 هزار نفر مهارت‌های مربوط به حوزه فرهنگی را فراگرفته‌اند. همچنین 99 هزار نفر در حوزه ورزشی، 22 هزار نفر در حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز در دوره‌های مهارت‌های تخصصی شرکت کرده‌اند.
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح افزود: تا پایان سال گذشته حدود یک میلیون و 682 هزار نفر مهارت‌های عمومی و تخصصی را در دوره مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان فراگرفته‌اند اما برنامه ما در سال 1403، آموزش مهارت‌های تخصصی مختلف به حدود 595 هزار نفر است که از این تعداد باید 250 هزار نفر مهارت‌های تخصصی را کسب کنند و به تفکیک در حوزه‌های تخصصی و رشته‌های مختلف آموزش ببینند. البته تحقق این هدف نیازمند عزم ملی و جهادی است که امیدواریم بتوانیم از نظر کمی و کیفی این ماموریت را به انجام برسانیم.
وی اضافه کرد: در زمینه حمایتی نیز در سال 1401 حدود 2000 میلیارد تومان برای مهارت‌آموزی و اشتغال جوانان و سربازان پیش‌بینی شده بود که با کمک دستگاه‌های ذیربط در سال 1402 توانستیم حدود 2100 میلیارد تومان اعتبار برای 16 هزار و 300 نفر پرداخت کنیم و در سال 1402 نیز تا کنون حدود 40 درصد اعتبارات پرداخت شده است. البته بانک‌های عامل تعیین شده (سپه و صادرات) متعهد شدند تا پایان خرداد ماه امسال این اعتبار را به 2000 میلیارد تومان برسانند.
سردار زاده‌کمند با بیان اینکه در سال جاری تلاش‌های زیادی صورت گرفته و ابلاغیه‌های متعددی صادر شده است، اظهار کرد: در این زمینه وزارت اقتصاد حداقل اعتباری که برای سال جاری پیش‌بینی کرده حدود 2000 میلیارد تومان است و از سوی دیگر به استان‌ها این اجازه داده شده که در شورای برنامه‌ریزی استان سهم مناسبی برای مهارت‌آموزی و اشتغال جوانان سرباز از منظر منابع مالی و تسهیلات بانکی اختصاص دهند. بنابراین امیدواریم تا خرداد ماه تکلیف این مسئله نیز مشخص خواهد شد.  
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح برآوردها از اعتبارات در نظر گرفته شده برای مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان در سال جاری را 7500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این میزان اعتبار می‌توانیم 50 هزار نفر از سربازان را در قالب طرح مهارت‌آموزی و اشتغال تحت پوشش قرار دهیم و امیدواریم مسئولان استانی بتوانند به اجرای هر چه بهتر این طرح کمک کنند.
وی همچنین درباره برنامه‌های ستاد کل نیروهای مسلح در حوزه اشتغال سربازان افزود: در زمینه اشتغال نیز  شبکه همکاران‌مان در کشور مشخص شده و هماهنگی‌های لازم با آن‌ها صورت گرفته است. در حوزه ساختاری و قانونی، سند ملی طرح جامع مهارت‌آموزی و اشتغال در سال 1400 در شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و تکلیف همه دستگاه‌ها در این مصوبه مشخص و روشن شد. لایحه مهارت‌آموزی را نیز تدوین کردیم و در هیات دولت مصوب و به مجلس تقدیم شد اما با توجه به اینکه در روزهای پایانی مجلس قرار داریم، امیدواریم در دوره جدید مجلس این لایحه مورد توجه ویژه قرار گرفته و به تصویب برسد. چرا که ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان پیش‌بینی شده است.
سردار زاده‌کمند با بیان اینکه نظارت و پیگیری همه دستگاه‌ها و متولیان لشکری و کشوری به تحقق کامل اهداف تعیین شده در این سند کمک خواهد کرد، ادامه داد: اولویت‌هایی برای سال گذشته و سال جاری پیش‌بینی کرده بودیم که عمده این اهداف و اولویت‎‌ها برای امسال بود و استمرار گفتمان‌سازی و ترویج رویکرد تعالی سرباز در سطح جامعه و نیرو‌های مسلح از جمله این اولویت‌هاست. اجرایی‌سازی کامل سند ملی مهارت‌آموزی و اشتغال با مشارکت همه دستگاه‌ها و متولیان و کیفی‌سازی مهارت‌ها از دیگر اولویت‌های مهم در این زمینه است چرا که اگر همه دوره‌های مهارت‌آموزی برگزار شود و سربازان مدارک و گواهی‌های شرکت در این دوره‌ها را دریافت کنند اما در نهایت برگزاری این دوره‌ها منتج به ایجاد شغل نشود، فایده‌ای ندارد.
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح نهادینه‌سازی و افزایش اعطای تسهیلات بانکی را یکی دیگر از اولویت‌ها برشمرد و اظهار کرد: امیدواریم پیگیری‌های صورت گرفته منجر به افزایش این تسهیلات شود. همچنین ترغیب نوجوانان و جوانان برای کسب مهارت‌های تخصصی قبل از ورود به دوره خدمت یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کنیم چرا که تحقق این هدف دو حسن دارد. یکی اینکه به کارگیری سربازان در دوره خدمت اثربخش‌تر خواهد شد و دوم اینکه زمانی که به مهارت‌آموزی باید اختصاص دهیم به مهارت‌ورزی و کارورزی می‌پردازیم.
وی به دیگر اولویت‌ها اشاره کرد و افزود: در سه سال اخیر که با دولت همکاری بیشتری داشته‌ایم افزایش منابع مالی برای مهارت‌آموزی سربازان را شاهد بودیم و هر سال نسبت به سال قبل این افزایش اتفاق افتاده است.


انتهای پیام

آدرس

 آدرس : تهران.خيابان شهيد استاد نجات اللهي.خيابان شهيداحمدلباف.پلاک15 تلفن : 88901334 نمابر: 88909459  
مرکز اطلاعات و نشرالکترونیک معاونت روابط عمومی وانتشارات سپاه 

نقل و نشر مطالب با ذکر نام پايگاه خبری سپاه نیوز آزاد است