شما اینجا هستید: خانهاخبار سپاهامیر شمخانی در همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس: تدوین دقیق تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی برای نسل آینده راه گشا است

امیر شمخانی در همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس: تدوین دقیق تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی برای نسل آینده راه گشا است

منتشرشده در سپاه یکشنبه, 12 اسفند 1397 ساعت 15:41
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سپاه نیوز: دبیر شورای عالی امنیت ملی  با بیان اینکه تدوین تاریخ شفاهی جنگ برای نسل آینده راه گشا است، گفت: باید از هر فرصت و ظرفیتی برای گسترش فرهنگ مطالعه و در اختیار قرار گرفتن کتاب‌ها به ویژه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، اخلاق، علم و تاریخ استفاده کرد.


به گزارش سپاه نیوز؛ امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس اظهار داشت: در طول تاریخ تمدن‌های زیادی ساخته شدند که کتاب‌ها آن‌ها را در ذهن‌های بشر زنده نگه داشتند. تمدن اسلامی هم همین وضعیت را در حیات تمدنی خود طی کرد.

وی افزود: زمانی‌که دانشمندان بزرگ اسلام ظهور و گسترش یافتند، کتاب بود که به ما یادآوری کرد چه پشتوانه عظیمی داشتیم.

امیر شمخانی خاطرنشان کرد: امروز با پدیده‌هایی همچون فضای مجازی، جنگ ادراکی، تحریف واقعیت و نادیده گرفتن واقعیت رو برو هستیم که نسل جوان درگیر آن است. اهمیت تدوین درست و دقیق  تاریخ شفاهی جنگ برای نسل امروز و نسل آتی راه گشا است که مرکز اسناد مسوولیت تدوین تاریخ شفاهی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه ما امروز درگیر جنگ هستیم، گفت: ما امروز درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم. به جهت اینکه تشییع پیکر شهدا و صدای شلیک موشک را نمی‌بینیم، قادر نیستیم جنگ را برای ملت ملموس کنیم.

امیر شمخانی در ادامه سخنان خود بیان داشت: ما در هشت سال دوران دفاع مقدس نتوانستیم به ملت بگوییم که اوضاع ما جنگی است؛ اما امروز که در جنگ هستیم قادر نیستیم این امر را بیان کنیم. ما جنگ را بیان می‌کنیم؛ ولی باور عملی همه ما نیست. ما در روزهای آغازین جنگ همین وضعیت را داشتیم. عده‌ای می‌جنگیدند، عده ای فریاد می‌زدند که جنگ است و به صحنه بیایید و عده‌ای هم بی‌تفاوت بودند تا آن وضعیت تغییر کند.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ دوران دفاع مقدس را دستمایه جنگ امروز کنیم، خاطرنشان کرد: شرط پیروزی امروز ما در جنگ، وحدت است. وقتی ملت را می خواهی به صحنه جنگ بیاوری اول باید دشمن را متوقف کنی. عراق در آن زمان در حال پیشروی بود. صدام در رسانه‌ها خبر پیروزی می‌داد و انقلاب اسلامی را شکست خورده می‌دانست. ما باید در کنار فریاد پیروزی دشمن کاری می‌کردم که مردم امید داشته و به صحنه بیایند. دشمن تا زمانی که مین و سیم خاردار نکشید یعنی امید پیشروی داشت. زمانی که دشمن را متوقف و آن را تثبیت کردیم. مردم امید پیروزی یافتند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: توقف امروز دشمن در جنگ اقتصادی، جلوگیری از پیروزی‌های حبابی است. در افزایش قیمت کالا و ارز باید توقف صورت گیرد تا امید را در جامعه تولید کنیم.

وی افزود: راه توقف دشمن نیز شبیخون است. در زمان جنگ دشمن به هر سمتی که می‌خواست پیشروی کند، احساس می کرد که یک ایرانی الان مقابلش می‌آید. امروز هم باید دشمن همین احساس را داشته باشد.

امیر شمخانی در خصوص ثبت خاطرات رزمندگان اظهار داشت: در جنگ فقط فرماندهان نقش نداشتند. رزمندگان و فرماندهانی بودند که در گمنامی جنگ را پیش بردند، تجارب و خاطرات این افراد باید در قالب تاریخ شفاهی ثبت شود.

وی عنوان کرد: ما همچنین در جنگ فرماندهانی داشتیم که به نیروها نمی‌گفتند به جلو بروید و خودشان عقب بایستند، بلکه خودشان ابتدا به خط می‌رفتند و سپس به نیروها می‌گفتند بیایید. فرماندهان از جنس مردم بودند. در جنگ اقتصادی امروز هم باید با فرماندهانی از جنس مردم به جنگ با دشمن برویم.

انتهای پیام/02

آدرس

 آدرس : تهران.خيابان شهيد استاد نجات اللهي.خيابان شهيداحمدلباف.پلاک15 تلفن : 88901334 نمابر: 88909459  
مرکز اطلاعات و نشرالکترونیک معاونت روابط عمومی وانتشارات سپاه 

نقل و نشر مطالب با ذکر نام پايگاه خبری سپاه نیوز آزاد است