شما اینجا هستید: خانهاخبار سپاهاختتامیه همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده برگزار شد

اختتامیه همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده برگزار شد

منتشرشده در سپاه چهارشنبه, 04 اسفند 1400 ساعت 18:00
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

سپاه نیوز: مراسم اختتامیه همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده پس از برگزاری چندین نشست تخصصی امروز سه‌شنبه در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی  برگزار شد.


به گزارش سپاه نیوز؛ مراسم اختتامیه همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده پس از برگزاری چندین نشست تخصصی امروز سه‌شنبه  با حضور دکتر حسنی آهنگر، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام و جمعی از فرهیختگان و شخصیت های علمی و فرهنگی کشوردر سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی  برگزار شد.

در ابتدای این همایش ملّی، دکتر محمدحسین رجبی دوانی، دبیر علمی همایش، به تبیین و تعریفی از تمدن پرداخت و گفت:
«تمدن اگرچه از منظر دانشمندانی که در این خصوص اظهارنظر کردند با یک نگاه مادی نگریسته می‌شود و دستاورد ذوق و شعور بشر است اما اساساً پیامبران الهی تمدن‌سازان بشر بودند. مسلم است که تمدن، رابطه مستقیمی با قدرت و حاکمیت دارد و انبیایی که قدرت و حکومت داشتند، در این عرصه موفق‌تر بوده‌اند.

وی افزود: مؤلفه‌های اسلام برای ایجاد و توسعه تمدن با نظریات ارائه شده از سوی اندیشمندان غربی متفاوت است. اسلام تحول بزرگی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، سبک زندگی و ... ایجاد کرده و در تمامی این حوزه‌ها حرف برای گفتن دارد.

دکتر رجبی دوانی ادامه داد:  آن تمدنی که در عالم اسلام شکل گرفت، در حقیقت تمدن مسلمانان بود نه تمدن اسلام؛ چراکه بعضا حوزه‌های مختلف این تمدن در دوران حکومت‌هایی همچون عباسی و ... با تفکرات دیگر تمدن‌ها مخلوط شد. البته در نهایت تمدن بزرگ مسلمانان در جهان شکل گرفت و تا قرن‌ها در جهان حرف اول را می‌زد.


رجبی دوانی در پایان گفت: دانشگاه جامع امام حسین(ع) به عنوان مرکز علمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این افتخار را دارد که با وجود اساتید و دانشمندان عالم خود گام در راه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی نهاده و برنامه‌های فراوانی اجرایی کرده که یکی از این برنامه‌ها، برپایی همایش ملی انقلاب اسلامی در افق تمدنی آینده است»
 

در این مراسم آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، جناب دکتراصغر طاهرزاده و جناب دکتر، حسین کچوئیان نیز مطالب خود پرداختند.


 پیش از این مراسم، ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه ی همایش، ارسال و مورد پذیرش قرار گرفته است و ۹ دانشگاه و پژوهشگاه کشور همزمان با دهه فجر میزبان برگزاری پیش ‌همایش در محورهای نه‌گانه همایش بودند. این پیش همایش‌ها با حضور و سخنرانی اساتید شاخص، ارائه مقاله‌های منتخب و برگزاری مباحثه و گفتگوی علمی کارشناسان حوزه مورد بحث همراه بوده و میزبانی هر محور را یکی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برعهده داشته است.

این همایش به همت دانشگاه جامع امام حسین(ع)  و با مشارکت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و سایر نهادها و دستگاه‌های ذیربط  در سالن سوره مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در پایان این همایش از مراکز و مجموعه های پژوهشی و مطالعاتی، مؤلفین کتب منتخب، مقاله های برتر و اساتیدِ حوزه مطالعات تمدنی تجلیل به عمل آمد .

آدرس

 آدرس : تهران.خيابان شهيد استاد نجات اللهي.خيابان شهيداحمدلباف.پلاک15 تلفن : 88901334 نمابر: 88909459  
مرکز اطلاعات و نشرالکترونیک معاونت روابط عمومی وانتشارات سپاه 

نقل و نشر مطالب با ذکر نام پايگاه خبری سپاه نیوز آزاد است