شما اینجا هستید: خانهاخبار سپاهسرلشكر صفوي در بازديد ار زيرساخت هاي اقتصادي بندر عباس و جزيره بوموسي : منطقه خليج فارس و تنگه هرمز به لحاظ اهميت در دنيا كم نظير است

سرلشكر صفوي در بازديد ار زيرساخت هاي اقتصادي بندر عباس و جزيره بوموسي : منطقه خليج فارس و تنگه هرمز به لحاظ اهميت در دنيا كم نظير است

منتشرشده در سپاه دوشنبه, 18 بهمن 1400 ساعت 10:53
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سپاه نیوز: دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا در بازديد از زيرساخت هاي اقتصادي بندر عباس و جزيره بوموسي اظهار كرد: منطقه خليج فارس و تنگه هرمز به لحاظ اهميت در دنيا كم نظير است.

 به گزارش سپاه نیوز: سرلشكر پاسدار دكتر سيد يحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا در بازديد از زيرساخت هاي اقتصادي بندر عباس و جزيره بوموسي اظهار كرد: منطقه خليج فارس و تنگه هرمز به لحاظ اهميت در دنيا كم نظير است.

سردار صفوي با بيان اينكه استراتژي جمهوري اسلامي ايران در طول تاريخ زمینی (برّي) بوده و كشورهاي شرق مانند چين و روسيه و هند نيز راهبرد برّي و زمين پايه دارند، بر ضرورت تدوين استراتژي بحري در كشور تاكيد كرد و گفت: ايران با داشتن ٢٧٠٠ كيلومتر ساحل در جنوب و شمال كشور بايد استراتژي دریایی (بحري) را در ابعاد اقتصادی، دفاعی و امنیتی در دستور كار ملي قرار دهد. ما بايد از خليج فارس و درياي عمان به سمت اقيانوس هند و درياهاي دوردست برويم.

 

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا در ادامه با تحليل دلايل اهميت خليج فارس و تنگه هرمز گفت: يكي از دلايل اهميت اين منطقه مسائل فرهنگي و اعتقادي است. منطقه خليج فارس قلب جهان اسلام است و به لحاظ فرهنگي و تمدني با هيچ منطقه ديگري قابل مقايسه نيست.

 

وي اهميت ترانزيتي و نقل و انتقالات دريايي را از دلايل اهميت منطقه خليج فارس بيان كرد و با اشاره به سهم تجارت دريايي در نمودار تجارت و ترانزيت جهاني تصريح كرد: تجارت دريايي و كشتيراني، ٨٠ درصد تجارت جهان را شامل مي شود و اين منطقه يكي از مسبرهاي مهم تجاري جهان محسوب مي شود كه علاوه بر ٨ كشور پيراموني وساحلي خليج فارس، بسياري از كشورهاي جهان مانند ژاپن، چين و اروپا به اين منطقه وابسته هستند و خلیج فارس محور ترانزیت جنوب به شمال به شمار می رود.

 

سرلشكر صفوي داشتن منابع آبزيان را از ديگر منابع اهميت خليج فارس دانست.

 

وي افزود: البته وجود منابع عظيم نفت و گاز در اين منطقه از نظر بسياري از كارشناسان، شايد مهمترين دليل اهميت منطقه خليج فارس باشد اما از نظر من اهميت جغرافيايي و موقعيت ژئواستراتژيك خليج فارس از مباحث نفت و گاز و منابع ژئواكونوميكي مهمتر است.

 

وي با اشاره به تاريخ ٥٠٠ سال گذشته منطقه خليج فارس يادور شد: پرتغالي ها اولين قدرت دريايي بودند  كه در سال ١٥٠٧ ميلادي به اين منطقه امدند و ابتدا در بندرعباس و سپس در جزاير بخصوص جزيره هرمز مستقر شدند و قلعه هايي ساختند كه هنوز هم آثاري از آن باقي است و بعد از آنها هم انگلیسی ها در این منطقه سلطه پیدا کردند در حالی که آن زمان نفت و گاز كشف نشده بود بنابراين اين منطقه به لحاظ موقعيت جغرافيايي ذاتا براي قدرت هاي جهاني داراي اهميت است.

 

وي افزود: پس از پرتغالی، انگليسي ها تا سال ١٩٦٨ میلادی در اين منطقه سلطه پیدا کردند و از سال 1971 میلادی هم امريكايي ها در اين منطقه حضور پیدا کردند و استراتژی دو ستونه نیکسون در این منطقه شکل گرفت.

 

سرلشکر صفوی تصريح كرد: من به عنوان يك جغرافيدان سياسي و يك فرمانده نظامي مي گويم اين منطقه تا یکی دو دهه آینده، كانون رقابت هاي جهاني خواهد بود.

 

سردار صفوي در اين سفر سه روزه به همراه دانشجويان خود در مقطع دكتري، از پالايشگاه ستاره خليج فارس، بندر شهيد رجايي، نيروي دريايي سپاه و جزيره بوموسي بازديد كرد.

 

/انتهاي پيام








آدرس

 آدرس : تهران.خيابان شهيد استاد نجات اللهي.خيابان شهيداحمدلباف.پلاک15 تلفن : 88901334 نمابر: 88909459  
مرکز اطلاعات و نشرالکترونیک معاونت روابط عمومی وانتشارات سپاه 

نقل و نشر مطالب با ذکر نام پايگاه خبری سپاه نیوز آزاد است